Jak zrozumieć oznaczenia części samochodowych?
Naprawy i związane z nimi zakupy części zostawiamy zwykle warsztatowi. Bywa jednak, że którąś z nich jesteśmy zmuszeni kupić samodzielnie. Może się okazać, że czeka nas trudne zadanie. Różni producenci, różne ceny, nieznajomość tematu – naprawdę łatwo się pogubić. Pewną wskazówką mogą być oznaczenia, które pozwolą nam m.in. rozróżnić podzespoły oryginalne od zamienników. Poniżej przeczytacie o jakich częściach mowa, co one oznaczają oraz jak je odczytać.
Części jak z fabryki
OE (Original Equipment), OEM (Original Equipment Manufacturer) – krótko mówiąc, są to oryginały. Pochodzą nawet z tej samej linii produkcyjnej. Czym wobec tego się różnią, skoro oznaczane są osobnymi skrótami? Jedyną cechą typową dla części OEM jest brak logotypu i oznaczeń producenta samochodu. Zamiast tego mamy etykietę któregoś z producentów części. Można powiedzieć, że podzespoły OEM od części OE różnią się opakowaniem i sposobem dystrybucji. Części OEM mogą występować również pod symbolami OES (Oryginal Equipment Supplier) oraz Q. OEM i OE to z pewnością części najlepsze, ale również najdroższe. Różnice w cenach widać bardzo mocno szczególnie wtedy, gdy zerkniemy na koszty zakupu elementów, o których mowa poniżej.
OEQ (Original Equipment Quality) to już zamienniki, ale wysokiej klasy. Ich jakość jest taka sama lub zbliżona do opisanych powyżej odpowiedników.
Taniej, ale czy na pewno gorzej?
Dalej w hierarchii są podzespoły samochodowe AM (Aftermarket). Taki symbol znajdziemy na częściach wytwarzanych z innych materiałów i przy użyciu innych technologii niż ma to miejsce w przypadku części oryginalnych. Jeśli cenimy certyfikaty, to tu ich nie znajdziemy. Nie oznacza to jednak, że są to zamienniki niewarte uwagi. Miejmy na uwadze, że nie są to podzespoły niewiadomego pochodzenia; większość z nich kupimy w sklepach z częściami albo przez Internet. Sprawdź, czy nasza hurtownia motoryzacyjna w Radomiu także ma je w swojej ofercie. Dodatkowym oznaczeniem takich części są zwykle litery:
ZJ – jakość równa oryginałowi. Kupując takie elementy, możemy być spokojni o bezpieczeństwo w trakcie użytkowania. Mówimy bowiem o elementach spełniających wszystkie podstawowe założenia konstrukcyjne. Części te są zwykle polecane przez ich dystrybutora.
Z – tu jakość będzie z pewnością niższa. Certyfikatów ani potwierdzeń norm jakości niestety tu nie ujrzymy. Jeżeli jednak chodzi nam tylko o to, by kupiony element zapewniał podstawowe bezpieczeństwo i spełniał podstawowe założenia konstruktorów samochodowych, to może warto rozważyć nawet taką opcję? Znamy przypadki, gdy użytkownicy leciwych furgonów, niejeżdżących na dalekich trasach, decydują się właśnie na te elementy. Wychodzą z założenia, że części do Ducato, Jumpera czy Transita powinny być po prostu przystępne cenowo. W przypadku starych modeli kupno oryginalnych podzespołów czasami nie wchodzi w grę. Może bowiem okazać się, że ich produkcja zakończyła się już jakiś czas temu. W innym wypadku wszystko zależy od naszych możliwości finansowych.